SQL Replication Client

Chainbox Replication Klient er et lille program som har til formål t at overførere data fra dit ERP-system ud til Chainbox' Hosting miljø.

Normalvis er det inddelt i to forskellige exports.

  • Standard Export: Den eksportere ofte ændret ERP data såsom priser, lagertal, produkter og debitorer ud til .

  • Arkiv Export: Arkivdata såsom Kontoudtog, Ordre-dokumenter osv.

Opgaverne kører i et fastsat tidsinterval som er styreret af Microsoft Task Scheduler. Typisk opsættes de i følgende skema:

  • Standard Export: kører alle hverdage (mandag til fredag), hver anden time i tidsrummet 06:00 – 20:00.

  • Arkiv Export: kører alle hverdage en enkelt gang - typisk om natten.

Programmet eksporterer data til og fra Chainbox via HTTPS.

System krav

Replikationsklienten skal installeres på en server som altid kører og lever op til følgende krav:

  • Microsoft-supporteret version af Windows eller Windows Server

  • Direkte adgang/forbindelse til SQL Serveren hvor ERP data opbevares

  • Firewall skal tillade at bruge udgående HTTPS (Port 443)

  • En SQL bruger som skal have Skrive og Læse rettigheder på ERP databasen.

  • En bruger som replicatorklienten kan køre som, hvis password ikke udløber.

  • .NET Framework 4.6 runtime (eller nyere .NET 4 runtime kombitibelt - f.eks 4.6.2, 4.7 etc.)

Add extra tables to sync

Add the name of the tables in the config-file Chainbox.ImportExport.Client.exe.config in the appSettings prefixed with TablesForExport_

Flytte replikerings-klient

Såfremt dit ERP-system flyttes skal din sync-klient også følge med. Selve ERP-systemet vil din nye hosting-partner arrangere at flytte, men typisk kan vores konsulenter hjælpe til med at flytte og/eller rekonfigurere Replikeringsklienten til at pege på den nye server.

Det kræver at vi har adgang til den nye server via f.eks RDP. (Også den gamle såfremt alt konfiguration, tilpasning osv. ikke er kopieret med over på den nye allerede).

For at undgå dine kunder på din Webshop bemærker noget som helst anbefaler vi følgende procedure:

  1. Kort før skiftet slukkes Replikerings-klienten på din gamle.

    • Herfra vil din hjemmeside ikke længere blive opdateret med nye/ændrede varer, priser osv.

    • Dine kunder kan lægge ordre og bruge hjemmesiden helt som normalt.

  2. Flyt dit ERP-system

  3. Installer & Konfigurer den nye replikerings-klient så den kigger på dit ERP-system det nye sted.

    • Der kan evt. flyttes specieltilpasninger i Queries/View med over fra den gamle

  4. Tænd for Replikerings-klienten det nye sted

    • Ændringer i dit nye ERP vil løbende blive synkroniseret og afspejlet på din hjemmeside.

Troubleshoot

Hvis sync-klienten ikke ser ud til at virke mere, kan følgende checkliste bruges til at identificere de mest typisk fejl:

Du bør checke efter fejlbeskeder i ErrorLog.txt-filen der ligger i samme mappe som sync-klienten.

Q: Has the user account, under which the SyncClient is running, been assigned a new password recently? Or has the account/password expired?

Update the credentials by open Task Scheduler, and for each Chainbox job, click Properties and in the bottom part, Click the Change User or Group and choose the User the service should run under.

Q: Error: System.OverflowException: Conversion overflows

Det er sandsynligvis et meget meget stort tal eller et komma-tal med decimalen langt til højre der har sneget sig ind et eller andet sted.

Teknisk så læser vores sync-klient de forskellige værdier ud for at overføre dem og fejlen tyder på den møder et tal der overstiger det der kan være i datatypen - dvs. f.eks for en int, hvis tallet overstiger 2**31 (32-bit).

I de nyere NAV'er oprettes SQL-tabellerne med numeric-typer som har en meget høj præcision som kræver 64-bit data-typer for at kunne eksistere i hukommelsen.

Check om kunden måske har fået tilføjet en pris i Sales Price eller Sales Line Discount der er meget stor - Det er typisk i en de to tabeller.

Selv hvis tallet skulle blive syncet op i webshoppen vil den nok også stall'e hvis den læser sådan et tal.Troubleshoot

Q: Duties/Afgifter for varelinjer kommer ikke ind i C5/NAV

Sync-klienten overfører ikke afgifts-linjer fra webordren/kurven ind på ordren i ERP-systemet. Afgiften er noget "ekstra" på en linje og ikke en linje i sig selv. C5 skal selv sørge for at (gen)beregne denne afgift når ordren importeres, ligesom C5 genberegner priser osv.

Overvej evt. om det istedet er Fees du skal bruge istedet for afgifter. På Fees kommer linjerne automatisk ind

Last updated

Logo

Copyright Chainbox 2008-2023