FAQ

Ordrebekræftelser og lign. havner i Spam-foldere

Hvorvidt en mail havner i spam eller ej er afgjort af modtagerens mailprogram eller mailserver - Når en mail er leveret til modtagerens server har Chainbox som udgangspunkt ingen indflydelse på hvordan den bliver behandlet. Det er sådan set modtageren eller dens udbyder som står for at markere mailen som spam.

Mails kan blive markeret som spam af mange forskellige grunde og det er sjælendt muligt at fastslå præcist hvorfor en mail bliver markeret. Det kan være alt fra at mailen indeholder nogle bestemte ord til hvilken renomḿe ens domæne eller mail-serverens IP på nettet.

Der er dog nogle ting man kan gøre for at minimere risikoen for at mails bliver markeret som spam - F.eks opsætte SPF, DMARC og/eller lign. Kontakt din E-mail leverandør for opsætning heraf.

Jeg ønsker at sætte CAA-records op på mit domæne. Hvilke CA’er bruger i?

Vi benytter LetsEncrypt til at udstede TLS/HTTPS certifikater.

Hvis du sætter CAA-records op på dit domæne skal du sørge for at letsencrypt.org værdien er inkluderet for de domæner du har hos os.

F.eks:

0 issue "letsencrypt.org"

Bliver der taget backup af mit website?

  • ERP database

  • CMS (Umbraco) database

  • Website GIT repository

  • Umbraco-media

  • Evt. andre data-mapper tilknyttet websitet (App_Data, resources, product-images etc.)

Backups er placeret på to særskilte lokationer

Er mine data sikre hos her?

Vi sørger løbende for at holde et passende sikkerhedsniveau i vores systemer og tilpasse/højne niveauet efterhånden som trusselsbilledet og verdenen omkring os ændrer sig.

Alle vores hosting-faciliteter er placeret i danske datacentre der er bygget efter gældende standarder.

Data overføres krypteret når de transporteres over ubeskyttede netværk. Der henvises i øvrigt til jeres Databehandleraftale hvor I bl.a. kan læse mere specifikt hvilke data vi behandler, slettefrister etc.

Hvordan får jeg FTP-adgang til mit website?

Du kan ikke få FTP-adgang direkte til Website. Kode-ændringer på sitet skal foregå gennem GIT. Du kan få GIT/udvikler-adgang ved at kontakte os (support@chainbox.dk).

For ældre løsninger der kan du få FTP-adgang til at uploade produkt-billeder ved at kontakte os.

Bliver min løsning automatisk opdateret med de nyeste sikkherhedsopdateringer/fejlrettelser?

Der skal altid en aktiv handling til for at opdatere en løsning, bl.a. fordi at enkelte opdateringer kan kræve at man manuelt skal håndtere noget manuelt.

Du har selv mulighed for at opdatere din løsning hvis følgende 3 forudsætninger alle er overholdt:

  • Du er er hostet hos Chainbox

  • Du har software-opdateringsabonnement/software assurance på løsningen

  • Du har ingen specialtilpasninger fået lavet på din løsning

Hvis du har fået lavet specialtilpasninger vil der være noget kode som skal kombineres, hvilket kræver nogle andre forudsætninger for at gennemføre en opgradering. Det kræver typisk man er lidt mere teknisk i større eller mindre grad afhængig af kompleksiteten, og det er typsik kun hvis du er udvikler det vil kunne give mening. Der er nogle konkrete kundskaber som typisk er nødvendige:

  • Være i stand til at bruge GIT - herunder merge-funktionalitet

  • Kunne Compile løsningen (typisk gennem Microsoft Visual Studio)

Det kræver at du får en udvikler-adgang oprettet for at kunne foretage opdateringerne (Kontakt Chainbox for at blive oprettet)

Jeg får Access denied når jeg prøver at oprette/redigere i f.eks templates gennem Umbraco

Filsystemet hvor websitet ligger er Read-Only - ændringer til selve website-koden skal foregå gennem GIT. Få evt. GIT/Udvikler-adgang ved at kontakte os (support@chainbox.dk)

For at oprette et nyt template skal du først oprette filen i GIT (enten manuelt eller gennem din lokale udvikler-Umbraco). Når filen er deployed til serveren, kan du via Umbraco så oprette template.

Ligeledes for at slette et template skal det først slettes i GIT og derefter kan det slettes i Umbraco.

Hvordan overfører jeg dokumenttyper, properties osv. fra lokal Umrbaco ud i Live-Umbraco

Hvordan overfører jeg dokumenttyper, properties osv. fra lokal UmbRaco ud i Live-Umbraco?

Når man udvikler lokalt og laver ændringer til umbraco dokumenttyper, content eller lign. skal disse ud i live/produktion på et tidspunkt.

Der er overordnet set 2 måder at gøre det på:

  • Udføre ændringerne manuelt (igen) på produktionsmiljøet

  • Programmatisk oprette/ensure ændringerne f.eks ved opstart af applicationen, så de automatisk vil blive oprettet/ændret hvis de ikke eksisterer.

Hvilken metode der er bedst afhænger af den enkelte situation. Hvis man har flere miljøer (f.eks Dev, Test, Stage og Prod) er den programmatiske ændring nok at foretrække, men normalt er den manuelle tilgang den mest pragmatiske.

Hvordan installerer jeg moduler i Umbraco?

Hvordan installerer jeg moduler i Umbraco?

Filsystemet hvor løsningen kører er skrivebeskyttet og mange moduler har brug for at skrive nogle DLL-filer eller lign. til filsystemet under installation.

Hvis installation af moduler eller lign. generer nye filer på filsystemet (udover i Data-mapper) skal disse comittes ind i GIT. Få evt. GIT/Udvikler-adgang ved at kontakte os (support@chainbox.dk)

Processen for at installere et modul eller lign. er således:

  1. Installer modulet på en lokal Umbraco-installation via NuGet

  2. Start løsningen og lad modulet installere sig selv (f.eks generere licens-filer eller lign.)

  3. Commit de nye/ændrede filer installationen har affødt (Husk også at tjekke bin/- og App_Plugins/-mappen for nye dll'er. Husk også at inkludere dem i csproj-projektet, hvis :doc:webdeploy benyttes (Kun filer som modulet har lagt ind))

  4. Deploy ændringerne til Live-umbraco'en

  5. Gengør evt. installationen af modulet på Live-Umbraco'en hvis den har en sådan

.. tip:: Filer der typisk bliver "glemt" inkluderet i GIT/csproj-filen:

  • Licens-filer i f.eks bin/

  • installed-filer i f.eks App_Plugins/<Plugin>/installed (f.eks UmbracoForms)

NB: Husk at inkludere dem i BÅDE GIT og i csproj-filen**

Bliver kundeoplysninger sendt krypteret?

Kundeoplysninger sendes ukrypteret, medmindre du har HTTPS/TLS opsat på dit website. Se eventuelt hvordan, du får HTTPS på dit website her

Hvordan får jeg mit site til at køre på HTTPS?

Se HTTPS on Website.

Når dit site har en HTTPS-Gateway foran vil der blive medsendt 3 headers der indikerer den oprindelige request til proxyen.

  • X-Forwarded-Proto - The protocol used for the request - http or https

  • X-Forwarded-Port - The port used - 80 for http and 443 for https

  • X-Forwarded-For - The original IP address by the user. Examples can be: 192.0.2.1 or 2001:db8::1

Jeg har spørgsmål omkring QuickPay

Se QuickPay's hjælpeside

Jeg ønsker at whiteliste Chainbox hostings IP’er - hvilke IP’er bruger I?

Du kan få oplyst vores IP-ranges ved at udfylde formularen på https://access.chainbox.dk og angive navn og mail-adresse på den kontaktperson, vi skal skrive til i tilfælde af, at IP-adresserne ændrer sig i fremtiden.

Kan I give mig adgang til Google Analytics?

Nej, vi har som udgangspunkt ikke administratorrettigheder til jeres Google Analytics-konto.

Jeg får 413 Entity Request too large når jeg uploader ting

Af sikkerhedsmæssige årsager er der sat en Max upload størrelse på 10MB, hvilket skulle dække stortset alle normale behov.

Vores hosting er ikke beregnet til at hoste større filer og vi har ikke mulighed for at justere grænsen uden at det påvirker andre kunder, da du er hostet på et delt miljø.

Såfremt grænsen af den ene eller anden grund ikke er nok for dig er der nogle forskellige muligheder som dog typisk kræver en eller anden forms for tilpasning af løsningen.

  • Upload via FTP til en speciel mappe

  • Udvide applikationen til at benytte Streaming - altså uploade filen i små bidder istedet for at uploade hele filen på én gang.

  • Host filerne på en ekstern CDN eller lign. der er beregnet til at hoste større filer og linke til dem fra webshoppen

Hvad der er muligt i dit tilfælde afhænger helt af scenariet - du er velkommen til at kontakte Chainbox support og høre om vi har et bud på at løse lige præcis dit scenarie.

IDN-domæner (Internationale domæner)

IDN-domæner - det sig typisk være domæner med f.eks æ, ø å eller andre specialtegn er delvist understøttet.

  • Er kun understøttet i nyere Webdeploy baserede installationer

  • Udsendelse af emails (f.eks bestillingsbekræftelser) fra/til IDN-domæner gennem vores SMTP-server er IKKE understøttet.

Last updated

Logo

Copyright Chainbox 2008-2023