Go-Live

Denne side er henvendt til den/de tekniske person(er) der skal pege dit domæne hen på Chainbox Hosting-miljø i forbindelse med go-live af din nye Chainbox-løsning.

Forudsætningerne for at gå i drift er:

  • Du skal sørge for du har adgang til at kunne rette DNS-entries for det/de domæner websitet skal publiceres på.

  • Chainbox er oplyst om hvilke domæner websitet skal lytte/publiceres på og har bekræftet konfigurationen heraf er klar

  • Chainbox skal have modtaget SMTP-oplysninger til afsendelse af ordrebekræftelser,

  • Løsningen er færdigtestet og klar til at gå i luften

For de relevante domæner, indsættes/rettes følgende DNS-records til de viste værdier:

A 93.90.118.211
AAAA 2a00:df0:ca:cb00::3:1

Typisk tager det op til et par timer før DNS er slået igennem hele verden rundt afhængig af DNS TTL'en. Det kan anbefales, i god tid (et par dage før), at nedsætte TTL hvis man ønsker at gøre overgangen hvor kunder kan ramme både den nye og gamle løsning så kort som mulig. Så kan den sættes op igen efter go-live.

SMTP

For at din løsning kan afsende emails såsom bestillingsbekræftelser, password-reset osv. er der brug for en SMTP-konto/adgang. Det er typisk noget din Email-leverandør kan hjælpe med at opsætte.

Kontoen behøver ikke have en decideret "mailbox" tilknyttet - den skal bare kunne afsende mails på vegne af de mail-adresser din løsning bruger som afsender (Den/de mail-adresser der står i Fra/Afsender-feltet på bestillingsbekræftelser etc.)

Vi har typisk brug for følgende oplysninger for at kunne udsende igennem din mail-server

  • Server/hostname + Portnr.: F.eks smtp.office365.com, port 587

  • TLS/Kryptering: Hvorvidt der skal bruges TLS/kryptering ved forbindelse

  • Brugernavn/Password

2-faktor/MFA/2FA skal typisk være slået fra på kontoen.

For optimal sikkerhed, anbefales det at kontoen er dedikeret til brug i din Chainbox-løsning, således at andre systemer ikke deler/bruger samme konto.

HTTPS ved overførsel fra andet webhotel

Vi kan, som udgangspunkt, først kan aktivere HTTPS/TLS på websitet når DNS'en er ændret + TTL-tid (Dvs. hvis TTL f.eks er på 60 minutter vil der først komme HTTPS på 60 minutter efter DNS er ændret). Alternativt, hvis den eksisterende webhosting-løsning kan lave et redirect som beskrevet her, kan certifikatet udstedes allerede før DNS-ændringen og således vil der være HTTPS på sitet med det samme og undgå at der er et tidspunkt uden HTTPS når du flytter til os.

Opsætningen skal helst laves et par dage før dit domæne skal flyttes. Præcis hvornår det sker er typisk ikke vigtigt, men det bør dog ikke laves for lang tid før flytningen da det kan påvirke dit eksisterende sites HTTPS hvis det er på for længe. Vi anbefaler heller ikke at lave det for kort tid før flytningen hvis der skulle opstå problemer med det, således at det kan sætte hele idriftsættelsen i stå.

Vi anbefaler lige at koordinere med din tilknyttede koordinator/konsulent hos os.

Det der teknisk skal gøres er at dit nuværende domæne skal lave en 302 redirect af adresser til alle URL'er der starter med /.well-known/acme-challenge til http://acme.hosting.chainbox.dk/.well-known/acme-challenge. Det er host din nuværende hosting-leverandør opsætningn skal foretages. Hvordan det laves er vidt forskelligt fra leverandør til leverandør.

Når opsætning er fuldført skal du give din koordinator/konsulent hos Chainbox besked - så kan vi tænde for HTTPS.

Følgende er et eksempel på en sådan regel i nginx

location ^~ /.well-known/acme-challenge { return 302 http://acme.hosting.chainbox.dk$request_uri; }

Last updated

Logo

Copyright Chainbox 2008-2023